{"id":15968,"date":"2021-12-21T14:17:27","date_gmt":"2021-12-21T13:17:27","guid":{"rendered":"https:\/\/stoneart.no\/?p=15968"},"modified":"2021-12-21T15:41:27","modified_gmt":"2021-12-21T14:41:27","slug":"stasjonsbygg","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/stoneart.no\/stasjonsbygg\/","title":{"rendered":"Stasjonsbygg"},"content":{"rendered":"\n
\n
\n

Sted<\/strong>:
Norge<\/p>\n<\/div>\n\n\n\n

\n

\u00c5r<\/strong>:
2013-2016<\/p>\n<\/div>\n\n\n\n

\n

Produkter<\/strong>:
Stoneart koksgr\u00e5 firkant<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n\n\n\n

Bryn Stasjon<\/h2>\n\n\n\n
\n
\n

Bryn stasjon er en jernbanestasjon p\u00e5 Oslos \u00f8stkant. Stasjonen var fra Hovedbanens \u00e5pning i 1854 et togstopp for \u00e5 sette til bremser p\u00e5 vogner f\u00f8r den bratte utforkj\u00f8ringen ned mot Oslo, I 1860 ble Bryn fullverdig stasjon med mulighet for \u00e5 sende togmeldinger og foreta kryssinger. Den f\u00f8rste ekspedisjonsbygningen var en liten trebygning som l\u00e5 p\u00e5 \u00f8stsiden av sporet, den ble erstattet av en st\u00f8rre murbygning rundt 1880. Utbyggingen av godssporet Loenga Alnabrulinjen krevde at et tredje spor ble lagt n\u00e6r veggen p\u00e5 ekspedisjonssiden av bygningen, og en ny stasjon ble derfor oppf\u00f8rt p\u00e5 vestsiden av sporet i 1904. Bygningen fra 1880 ble bygget om til stasjonsmesterbolig, senere utleiebolig for NSB-ansatte. Fra 1993 har Norsk Jernbaneklubb hovedkvarter i bygningen. Bygningen fikk ny Stoneart gr\u00e5 firkantskifer i 2013. <\/p>\n<\/div>\n\n\n\n

\n
\"\"<\/figure>\n<\/div>\n<\/div>\n\n\n\n

Soknedal Stasjon<\/h2>\n\n\n\n
\n
\n

Soknedal stasjon er en jernbanestasjon i Soknedal i Midtre Gauldal kommune, den ble offisielt \u00e5pnet 1921 da Dovrebanen sto ferdig. Stasjonsanlegget er tegnet av NSBs arkitektkontor Jens Flor og Gudmund Hoel. Anlegget har status som vernet. Det ble montert ny Stoneart koksgr\u00e5 firkantskifer i 2016. <\/p>\n<\/div>\n\n\n\n

\n
\"\"<\/figure>\n<\/div>\n<\/div>\n\n\n\n

Roa Stasjon<\/h2>\n\n\n\n
\n
\n

Roa stasjon ble \u00e5pnet i 1909 da Bergensbanen ble \u00e5pnet. Roa stasjon er forgreningsstasjon mellom Gj\u00f8vikbanen og Roa \u2013 H\u00f8nefossbanen som knytter Gj\u00f8vikbanen sammen med Bergensbanen. Stasjonsbygningen fikk ny Stoneart lappskifer i 2013. <\/p>\n<\/div>\n\n\n\n

\n
\"\"<\/figure>\n<\/div>\n<\/div>\n\n\n\n

Jaren Stasjon<\/h2>\n\n\n\n
\n
\n

Jaren stasjon er en stasjon p\u00e5 Gj\u00f8vikbanen liggende p\u00e5 Jaren i Gran kommune. Stasjonen er endestasjon for lokaltogene p\u00e5 Gj\u00f8vikbanen, og betjenes ogs\u00e5 av regionstoget mellom Oslo S og Gj\u00f8vik. Gj\u00f8vikbanen ble \u00e5pnet til Jaren i 1900, og ble forlenget til Gj\u00f8vik 2 \u00e5r senere. Frem til 1957 var stasjonen grenstasjon for R\u00f8ykenvikbanen. Det ble lagt ny Stoneart gr\u00e5 lappskifer p\u00e5 sidebygningen i 2013. <\/p>\n<\/div>\n\n\n\n

\n
\"\"<\/figure>\n<\/div>\n<\/div>\n\n\n\n

Oppdal Stasjon<\/h2>\n\n\n\n
\n
\n

Oppdal stasjon er en av de mange vakre stasjonsbygningene fra jernbanens utbygging i forrige \u00e5rhundre. Det p\u00e5g\u00e5r kontinuerlig arbeid for \u00e5 sikre disse bygningene for ettertiden. I 2014 ble det foretatt en st\u00f8rre renovering p\u00e5 Oppdal stasjon. Den opprinnelige takskiferen, trolig av lokal opprinnelse, var forvitret og kunne ikke gjenbrukes. Stoneart koksgr\u00e5 takskifer i 40×40 format ble valgt. <\/p>\n<\/div>\n\n\n\n

\n